Change of plans.. - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jessie Meersbergen - WaarBenJij.nu Change of plans.. - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jessie Meersbergen - WaarBenJij.nu

Change of plans..

Blijf op de hoogte en volg Jessie

29 Juli 2012 | Argentinië, Córdoba

Hallo!

We zijn nu al een tijdje in Argentinie en ik dacht dat het weer tijd was voor een update! We hebben de afgelopen dagen veel veranderingen aangebracht aan de vooraf bedachte reisroute. Het begin nog allemaal in Bolivia. 16 juli vertrokken we vanuit Tupiza met een snel busje naar Villazon. Daar moesten we de grens over lopen naar La Quaica en vandaar de bus nemen naar Salta. De reisdag duurde uiteindelijk zo´n 12 uur. We kwamen erg vermoeid in Salta aan en zijn lekker gaan slapen..voor het eerst in een dorm..Dat hadden we in Peru en Bolivia nog niet hoeven doen omdat daar een tweepersoons kamer ongeveer net zo duur was als twee bedden in een dorm. We moesten er even aan wennen om de wc en douche met veel mensen te delen..en dat er vaker de kans bestaat dat je met iemand naast je slaapt die snurkt..Maar het is ook leuk want je leert wel meer mensen kennen.

In Salta hebben we eigenlijk heel weinig gedaan, hoewel het wel een leuke stad is en er veel te zien is. We waren een beetje geschrokken toen we in Argentinie aankwamen van de hoge prijzen. We hebben een lonely planet bij ons uit 2010, en alle prijzen zijn minstens verdubbeld!! We hadden van tevoren een budget gemaakt, en moesten dus nu alles goed uitrekenen of we nog wel zouden uitkomen want we moesten nog 6 weken! We hebben alle opties overwogen en uiteindelijk besloten dat we met een budget van 120 peso per persoon, zo´n 21 euro per dag moesten rondkomen en de geplande route zouden voortzetten.

18 juli namen we vanuit Salta de bus naar Posadas, dit duurde zo´n 18 uur. Ik heb 5 slechte films gekeken, en een klein beetje geslapen en toen waren we er. We kwamen rond 8.30 aan en namen een taxi naar het hostal dat we hadden uitgekozen, maar helaas er was geen plek! We werden naar een ander hostal gestuurd waar ook al geen plek was. We zijn er nog een paar afgegaan en overal was het vol of super duur! Er werd ons verteld dat het nu wintervakantie was in Argentinie en dat de komende 2 weken de prijzen allemaal duurder waren en de hostals voller omdat de argentijnen zelf ook op vakantie gingen. Dit was wel even balen om na zo´n lange reis geen hostal te vinden. Het idee was om de volgende dag de grens over te steken naar Paraguay en vandaar door te steken naar de waterval in Brazilie. Dus besloten we het maar een dag te vervroegen en namen de bus naar Encarnacion. De douane controle ging heel snel en binnen een uur waren we in het hostal in Paraguay.

Helaas was er ook niet super veel te doen in Paraguay. We zijn een dagje met de bus naar Jesuit mission ruines geweest in Trinidad. Het was heerlijk weer en de omgeving was mooi en anders dan we hiervoor gezien hadden. Ik voelde me ´s avonds niet echt veilig als we over straat liepen en de volgende stad waar we naartoe wilden bleek nog gevaarlijker te zijn ´s avonds. Dus besloten we na 2 dagen Paraguay weer terug te gaan naar Argentinie. We staken de grens weer over en namen een bus naar Puerto Iguazu. We hadden ook nu geen hostal geboekt dus moesten op zoek. Het was al donker en we waren moe van de 7 uur durende busreis. En weer hadden we hetzelfde probleem dat alles vol was of super duur. Gelukkig vonden we uiteindelijk en heel leuk hostal, waar we ook nog eens korting kregen met onze HI kaart. Het was een dorm van 6 personen en leerden daar wat mensen kennen waarmee we de volgende dagen mee optrokken. Gelukkig voor Pieter spraken ze ook een beetje engels, maar het meeste was toch wel in het Spaans..maar volgens mij verstaat hij er meer van dan hij wil toegeven haha!

Zondag 22 juli hebben we helemaal niks gedaan. Het hostal had een grote tuin waar je lekker kon zitten en het weer was super! Dus hebben we naar huis geskyped en boekjes gelezen. Maandag hadden we een drukker programma! We gingen naar de Iguazu watervallen aan de argentijnse kant! Het park in argentinie is echt super groot! Je hebt verschillende routes die je kunt volgen en je kan heel dicht bij de watervallen komen en ze vanuit elk mogelijke hoek bekijken. We namen een treintje naar ´la garganta del diablo´. hier stond je boven de grootste waterval. Het was er alleen super druk en je werd aan alle kanten geduwd en moest oppassen dat je niet in de keel van de duivel viel! Maar heel indrukwekkend om er boven te staan! Verder hebben we verschillende paden gelopen langs alle andere watervallen. We hadden geluk met het weer want je kon soms ook de regenboog zien bij de watervallen. In het hele park waren ook veel vogels en vlinders, er liepen quaties rond en we hebben ook een aapje gezien!

Dinsdag gingen we naar de Braziliaanse kant van de waterval. Hier was het een pad die je af kon lopen en af en toe waren er stukjes waar je een uitzicht had op de watervallen aan de argentijnse kant. Ik was minder onder de indruk dan de dag ervoor. De braziliaanse kant is vooral goed als je een mooi overall uitzicht wilt hebben. Op het eind van het park kon je wel nog dicht bij de waterval komen, we werden zelfs helemaal nat! Maar het was wel heel leuk om eronder te staan!

Woensdag hadden we om 9.30 een vlucht naar Cordoba. Hij had helaas technische problemen en we hadden wat vertraging. We zijn nu nog steeds in Cordoba en we hebben echt bar weinig gedaan. Het is een gezellig hostal met aardig personeel en andere toeristen. Het heeft een dakterras waar we de meeste tijd hebben doorgebracht.
We hebben goed de tijd gehad om eens alles door te bespreken, en kwamen tot de conclusie dat we het reizen een klein beetje zat zijn. Het is nog een super groot stuk naar het puntje van Argentinie, en het zou bijna elke dag in de bus betekenen. Daarnaast is het natuurlijk winter in Argentinie, en zal het erg koud zijn. Kun je het mooie landschap niet zien omdat alles is ondergesneeuwd en is er maar een paar uurtjes daglicht per dag. Het zou dus de moeite niet waard zijn op het moment. Vooral het transport in Argentinie is erg duur, en we zouden nog vaak de bus moeten nemen. Dus hebben we besloten Patagonie over te slaan. Ik wil er nog wel graag heen, dus ik denk dat ik het doe in December als het wat beter weer is.

Vanavond gaan we met de bus naar Buenos Aires, 2,5 week eerder dan gepland. We blijven hier dan tot woensdag en dan vliegen we naar Rio de Janeiro! Hier verblijven we een paar dagen waarna we doorgaan naar Ilha Grande. Hier gaan we 9 dagen lekker aan het strand liggen relaxen! op de 13e vliegen we weer terug naar Buenos Aires waar we nog twee weekjes samen hebben voordat Pieter helaas weer naar huis moet. :(

De afgelopen dagen hebben we dus vaak de reisroute veranderd. We hebben er allebei zin om wat langer op een plek te zitten, en waar kun je beter relaxen dan op een mooi wit strand in Brazilie! Hebben we nog lekker wat tijd voor elkaar en kunnen we nog genieten van de laatste maand hier samen!

Ik heb weer foto´s op facebook gezet. Het was lastig een selectie te maken van alle waterval foto´s die ik heb gemaakt. Ik wilde jullie er niet mee overspoelen want ik heb er echt nog veel meer! Maar alleen de mooiste mochten erop. Heel erg bedankt voor al jullie reacties, posts en smsjes! Vind het heel fijn iets van het thuisfront te horen nu we toch al meer dan 7 weken onderweg zijn. We genieten van elke minuut en vervelen ons geen moment! Heel veel liefs Jessie

• 29 Juli 2012 - 22:44

Marjolein:

Wat een prachtige foto's heb je op facebook geplaatst! En het blijft fijn om te lezen wat jullie allemaal doen... verandering van de plannen kan natuurlijk geen kwaad, heerlijk om van het mooie weer te genieten in Brazilie toch?! We bellen snel!liefsx

• 03 Augustus 2012 - 23:40

Erik:

Ha lieve meid,

Eindelijk deze laatste reislog gelezen. Hat vult mooi de gaten op die er waren tussen skype, facebook en de mooie foto's:waar we allemaal al van hebben mogen genieten. Jammer dat je mailtje naar mijn oude adres is verstuurd, maar heel fijn om je vandaag weer te hebben gesproken/gezien. Jullie nemen telkens de juiste beslissingen dat blijkt uit alles. Haal er nog een paar fijne en ontspannen weken uit samen aan de stranden. En ik kan je nieuwe werkplannen in Brazilie die je nog aan het overdenken bent ondersteunen. Dat wordt op Portugese les! Maar dat zul jij ook wel snel onder de knie krijgen.
    Lieve groetjes en kusjes, ook van Marga.

• 04 Augustus 2012 - 18:36

Guido:

Hey Jessie, leuk om dit ook weer te lezen! Ik lees in pa's comment dat je plannen hebt om in Brazilië te werken? Klinkt gaaf! Laat me weten als je dat gaat doen, ik ken ook wat Brazilianen die je met mensen in contact kunnen brengen :) xx