Back from the bush!! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jessie Meersbergen - WaarBenJij.nu Back from the bush!! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jessie Meersbergen - WaarBenJij.nu

Back from the bush!!

Door: Jessie

Blijf op de hoogte en volg Jessie

10 Juni 2008 | Ecuador, Quito

Heeey allemaal!

Nou ik heb het gered hoor! ben weer veilig terug uit de jungle! Het was echt super!! alleen jammer van de 82 vreemde bulten die ik eraan over heb gehouden! (jaja heb ze zorgvuldig geteld!) maar ik zal niet klagen! het was de moeite waard!

Het avontuur begon donderdag al. Om 9 uur hadden we de bus vanaf Quito naar Lago Agrio. 7 uur in de bus, maar wat een mooi landschap was dat! we reden door de andes heen en je zag na een aantal uur het landschap veranderen naar tropisch. Na 7 uur kwamen we aan in een stoffig stadje. we gingen op zoek naar een hostel en hadden er snel een gevonden. aardige man, zou ons de beste kamer geven met een groot raam en uitzich op de straatkant. ahum...kwamen er die nacht wel achter dat t niet zo´n goed idee was! hele nacht niet geslapen door het lawaai van langsrijdend verkeer! er was niet veel te doen in Lago Agrio, en de mensen keken ons aan alsof we de eerste blanken waren die ze gezien hadden! na het diner gingen we al vroeg naar de kamer, waar we nog lekker tv hebben gekeken in bed..en toen slapen..of beter gezegd, poging tot slapen haha!

Volgende dag, vrijdag werden we om 10 uur bij een hotel opgepikt door een busje van dracaena, de tour operator waar we bij hadden geboekt. samen met wat anderen gingen de bus in, met de gedachte dat het ongeveer 2 uurtjes zou duren. Ook dit liep weer anders af dan gedacht. We reden en reden maar, dieper en dieper de jungle in.We waren verdwaald! het was de eerste keer dat de buschauffeur het alleen reed, en hij was duidelijk de weg kwijt! af en toe zag je hem zorgelijk naar de bijrijder kijken. die er steeds bij een splitsing uit ging om even te kijken welk pad we moesten nemen. maar natuurlijk zijn er geen bordjes, en moest hij gokken, of het aan een 12 jarig jongetje vragen. We kregen ook nog een lekke band, die pas na een halfuur er mee doorgerede te hebben werd verwisseld. het was me het ritje wel! 4 uur later kwamen we aan, 2 uur later dan verwacht. nou toen dacht je dat je er wel was! dus niet!

het begon te regenen, en ik kreeg een vieze poncho aangereikt. met mn slippertjes probeerde ik door de modder te lopen om naar de kano te gaan. en natuurlijk moet ik weer uitglijden. (hilde trouwens ook haha!) waardoor mn poncho en mn voeten lekker onder de modder zaten. daar zat je dan in de regen in een kano. met je kont in een opblaasbaar rondje als kussen. iemand vroeg de gids hoe lang het zou duren. tja dat wou ik ook wel weten. het antwoord was 4 uur! 4 uur in een kano...dat raad ik niemand aan. vooral niet in de regen met een stinkponcho en op een rondje. na een halfuur wist ik al niet meer hoe ik moest zitten van de pijn in mn kont. na 1,5 uur had ik er geen gevoel meer in en ging het wel. Het werd al snel donker en koud en ik viel half in slaap. tegen het advies van de gids in. want je zou wel eens in het water kunnen vallen! maar gelukkig kan ik zwemmen ( een paar van de reizigers kunnen dat niet) en had ik een mooi reddingsvest aan. dus ik durfde het wel aan om mn ogen dicht te doen.4 uur later aangekomen bij de jungle lodge. het was ongeveer half 8 ´s avonds. Het zag er heel gezellig uit in het donker met de lampjes. we werden verwelkomd met popcorn en warme chocomelk. na een introductiepraatje kregen we ook avondeten. Hierna zijn we nog een wandelingetje gaan maken door de jungle. hier heb ik mn eerste beesten gezien. veel insecten, tarantula en een rainbow boa! heel mooi was ie en hij kwam echt heel dichtbij! daarna vond ik het wel tijd om naar bed te gaan. gelukkig hing er een grote klamboe over het bed en het zag er bij kaarslicht goed uit. ik met mn kaarsje naar de badkamer om na 4 uur eindelijk te plassen.wat zie ik daar! een rode kakkerlak! ieeelll!! nou toen deed ik mn klamboe nog maar extra goed dicht!

Na een lekker nachtje slapen zou het avontuur in de jungle beginnen. Na een lekker ontbijtje met pannekoekjes en fruit werden we in groepen verdeeld. ik zat met hilde bij 4 ecuatorianen. Onze gids was Paola en onze eerste excursie zou een wandeling in de jungle zijn. uitgerust met mijn nieuwe jungle broek, lange mouwen tegen de muggen en hele mooie laarzen ging ik op pad. eerst in een kano naar een mooi stukje jungle en daar begon de wandeling. er was ook een lokale gids bij die ons alles over de jungle kon vertellen. Ik was in de hoop om wat apen te zien..maar na een paar minuten met schreeuwende ecuatorianen in plaats van apen, had ik die hoop opgegeven. ze jaagden alle beesten weg, dus de enige dieren die ik had gezien waren insecten. Ik heb veel geleerd over medicinale werking van planten en bomen. kreeg een demonstratie te zien hoe de jungle bewoners dieren vangen, en mensen vieze larven zien eten! het was een interessante wandeling!

Na de wandeling gingen we terug naar de lodge voor de lunch. Na de lunch bezochten we een jungle dorpje. het was el dia de papa, dus er was een feestje aan de gang. We hebben een schildpad project gezien en het schooltje. hierna gingen we weer met de kano naar een uitkijktoren. hij was 26 meter hoog en was om een boom heen gebouwd. vanaf daarboven had je een heel mooi uitzicht over de jungle. de zon ging een beetje onder dus het was een erg mooi gezicht!

De laatste activiteit was piranha vissen! nou dat wou ik wel. met een stok als hengel en een stukje vlees eraan begon ik aan mn missie om een piranha te vangen. na een paar minuten had de gids er al een aan de haak. en ik maar afwachten. je moest met je stok in het water porren om de vissen te lokken. na een paar minuten voelde ik wat knagen en trok mn hengel omhoog...natuurlijk in de boom die boven me stond...ik weet niet hoe het kan..maar de piranhas wilden wel bijten...ik kreeg ze alleen niet boven water. hilde en ik hebben ongeveer 10 keer ons vlees moeten vervangen want het werd er steeds afgegeten..de rest van de groep kon een uur met hetzelfde vleesje doen. maar na een tijdje voelde ik toch echt wat! ik trok mn hengel omhoog en er viel wat in de boot! te vroeg gejuicht...het was geen piranha..voor wat het dan wel was moest ik mn vis afstaan aan de gids. na een grondig onderzoek was het de conclusie dat ik een katvis aan de haak had geslagen! ik helemaal trots natuurlijk! (de rest had nog niks :p) nadat het visje was bevrijd...(het haakje zat door zn middel..misschien was ie er wel gewoon tegen aan gezwommen) gooide ik hem terug in het water. na 5 minuten voelde ik weer wat..mijn geluk kon niet op! ik mn hengel weer omhoog halen....zal je zien...is het dezelfde vis!! je zou denken dat ie t nu wel geleerd had en ergens anders was gaan zwemmen..maar nee.. ik had mn katvis weer gevangen! de rest was gefrustreerd dat ze niks vingen...dus zijn we maar terug naar de lodge gegaan voor het avondeten.

Na het avondeten gingen we vol goede moed weer in de kano...dit keer op zoek naar kaaimannen! ik mijn zaklampje mee..maar ik kwam er al snel achter dat ik daar niet echt veel aan had..met een zwaklichtje kon je geen kaaimannen vinden. dus na een halfuur toen het lampje steeds zwakker werd gaf ik het op en liet ik het aan de professional over. een paar keer vonden we een kaaiman, maar meer dan een paar lichtgevende ogen heb ik niet gezien. ik was echt doodop en ben na terug komst al snel naar bed gegaan. we hadden weer een lange dag voor de boeg staan.

Na een iets minder lekker nachtje..werd ik wakker onder de bulten! waar kwamen die nou weer vandaan? ik had me aan de jungle voorschriften gehouden. lange mouwen, lange broek en anti muggenspul. ik dacht dat het nogal overdreven was allemaal..maar zelfs dit werkt niet in de jungle! er zaten waarschijnlijk vlooien in mn bed ofzo..ik weet het ook niet precies..maar ik zat iig onder.

na weer een lekker ontbijtje zou de dag van 12 uur beginnen! we gingen met de kano opweg naar een huisje van een sjamaan. Onderweg zagen we een tapir langs de kant staan rustig te eten! hij was echt niet bang voor ons en we konden mooi foto´s maken! ook zagen we nog een slang zwemmen. hij zwom zo met zn kopje omhoog, dus wij er met de kano naartoe om te kijken..dacht de gids grappig te zijn door met een stok int water te gaan..de slang maakte zo´n grote sprong, bijna de boot in! iedereen gillen haha!

Toen kwamen we aan bij de sjamaan. ik had me die man echt heel anders voorgesteld dan dat hij eruit zag. het was een oud mannetje met een veer door zn neus. hij vertelde hoe hij sjamaan was geworden, hij had het van zijn opa geleerd. en hoe ze tewerk gaan. hij schijnt wereldberoemd te zijn, en mensen van over de hele wereld komen naar hem toe. hij heeft een paar studenten om sjamaan te worden, en zelfs in amerika, canada en frankrijk! na zijn verhaal gaf hij een kleine demonstratie van wat hij doet. een vrijwilliger uit het publiek ging zitten en hij zwaaide wat met een stokje en kraamde rare woorden uit. voor je het wist was het over. je kon ook een drankje kopen die je maag zou schoonmaken, en waar je visioenen van kreeg. een jonge uit nieuw zeeland had het in zn hoofd gehaald om dat wel te kopen...de gevolgen hiervan volgen later...

Na de lunch gingen we op weg naar een groot meer. hier zouden we dolfijnen kunnen zien als we geluk hadden! het was een erg mooi weer. in de zomer staat het hier droog! maar nu is het hier winter dus is er wel water..we gingen eerst nog een poging wagen om piranhas te vangen. maar nu lukte het zelfs de gids niet! maar een lokaal vrouwtje had wel wat kleine visjes gevangen...met haar haren! ze trok wat haren uit haar hoofd en knoopte er wat vlees aan. toen deed ze haar haar op en en neer in het water en had zo 5 visjes gevangen!!

hierna gingen we na het midden van het meer en hier kon je zwemmen. het was mij verzekerd dat ik hier geen enge ziektes zou oplopen. je moest alleen niet in het water plassen..want er zitten hier beestjes die tegen je plas inzwemmen! het water was erg lekker! afwisselend warm en koud. na de zwempartij gingen we dolfijnen spotten...eindelijk!! en we hadden geluk! er zwommen een stuk of 5 dolfijnen! echt mooi om te zien! het zijn hele rustige beesten. je kon ze niet helemaal zien. alleen af en toe een neus of een vin..maar was echt leuk!ik heb geprobeerd foto´s te maken als bewijs..maar dat is erg moeilijk.

Hierna gingen we nog naar het huisje van het visvrouwtje om brood van yuca te maken. yuca, of cassave is een soort aardappel uit zuid amerika. we mochten het hele proces zelf doen. eerst de yuca pellen, daarna schraven, zeven en bakken. het was erg lekker! vooral met een beetje honing erop! natuurlijk moest ik weer mn vinger schraven in plaats van de yuca..maar het was erg leuk om te doen!

Nu was het nog 2,5 uur met de kano terug naar de lodge, en op de terug weg gingen we nog even opzoek naar kaaimannen.de gids had er bijna een gevangen maar hij glipte weg! jammer...ik moet het met de ogen van de kaaiman doen..meer heb ik niet gezien haha!

terug naar de lodge vaarden we onder een heldere sterrenhemel. heb nog nooit zulke mooie en felle sterren gezien. echt onbeschrijvelijk gevoel krijg je dan. onder de sterren in een kanootje in de amazone.

die avond was een relaxte avond. lekker gegeten en nog even na gepraat. de jongen uit nieuw zeeland had dat drankje van de sjamaan genomen..en het effect was niet echt leuk. hij was heel erg bang en had zichzelf helemaal ondergekotst (dat was dus de reiniging van de maag) het duurde ongeveer 6 uur ipv 3 uur wat de sjamaan zei.maar na een tijdje ging het wel wat beter met m...een paar meisjes gingen steeds kijken..en dan opnemen wat hij zei, en dan terug naar de groep en konden we allemaal lachen! heel grappig te horen wat ie allemaal uitkraamde!
het was alweer tijd voor de laatste nacht in de jungle...ik zat lekker op de wc..een btje met de zaklamp te schijnen...zie ik opeens 2 ogen!! aahhh!! kwam ik dichterbij was het een heel lief groen kikkertje! nou daar was ik niet bang voor haha! die nacht niet echt veel geslapen door de jeuk van de bultjes, en de rare dromen over sjamanen en wilde stammen die ons kwamen ontvoeren!

maandag vroeg opstaan.nog voor het ontbijt..om te gaan kanoen. hilde, de 2 gidsen en ik..het was heel vroeg en nog lekker rustig..we hebben ook nog apen gezien..van die mr nielsons..heel schattig..was leuk om mee wakker te worden! na het ontbijt was het weer tijd om te vertrekken. om 8 uur vertrokken we voor de 4 uur durende boottocht. deze keer was het niet zo verschrikkelijk als vrijdag. het was nu licht en het zonnetje scheen lekker! af en toe onderweg stoppen om ergens wild te plassen..ben er nu een expert in geworden haha!
we gingen nog even lunchen en daarna weer met de bus naar lago agrio.. gelukkig hadden we dit keer een andere buschauffeur en waren we er wel binnen de aangegeven tijd!

we wilden niet nog een nacht in lago agrio doorbrengen dus besloten we de eerste bus terug naar quito te nemen. om kwart voor 5 ging er eentje. het was een minder luxe bus dan de heenweg, en hij stopte vaak maar we waren op weg naar ons huisje. ik had echt zin in mn bed!
onderweg nog een paspoort en drugscontrole gehad. en nog een grappige aanvaring met de controleur gehad. hij zat in mn paspoort te kijken en probeerde mijn naam hardop te lezen. johanna wilhelmina van meerburger? haha! hij vroeg of ik het leuk had ik ecuador en hoe lang ik bleef..ik heb geen visum dus zei dat ik nog 2 maanden bleef...hij vroeg waarom ik niet langer bleef..ik moest maar met hem trouwen zodat ik er altijd kon blijven! hahah! wat een gek! toen we allemaal weer trug de bus in gingen hoorde ik hem nog ´marry me! marry me!¨ roepen haha!

om kwart voor 1 kwamen we aan in ons appartement, na 17 uur reizen. het eerste wat ik deed was onder een warme douche en mijn haren wassen! ik voelde me zo vies! al die tijd onder zo´n vieze stink poncho en in dat meer gezwommen zonder mn haar te wassen! ik zat ook onder de bulten en ik voelde me vies! maar na een douche van een halfuur ging het weer beter!

vanochtend heb ik de bulten geteld..en het zijn er 82! om half 9 waren we weer op kantoor hard aan het werk. tot half 6! morgen ook weer want ze hebben veel werk voor ons laten liggen. en dan begint donderdag mijn inwerkreis! ik heb er super veel zin in en ik hoop dat ik heel veel leer!

nou dit verhaal is alweer veel te lang geworden. volgens mij zit ik hier al meer dan een uur te typen haha!

ooowww!! er was trouwens in ons appartement ingebroken! maandag tijdens de voetbalwedstrijd. ze wisten zeker dat er allemaal nederlanders in dat appartement zaten..ze waren echt met zn twintigen! op de begane grond hadden ze van een meisje al haar spullen gestolen. al haar kleding en alles! echt erg! een bewaker van de overburen had het gezien en de politie gebeld..echt eng om te horen dat het in je huis gebeurd! gelukkig ga ik er bijna weg haha!

nou ik ga er echt vandoor! nog even proberen om foto´s erop te zetten!
tot snel allemaal! ik denk aan jullie! xxx Jessie

hilde heeft haar waarbenjij veranderd. het is nu: helaholahilde.waarbenjij.nu dus kijk ook daar voor foto´s!!!
besos!!xx

  • 11 Juni 2008 - 05:18

    Carla H.:

    Dag Jessie,
    Je (lange) verhaal gelezen; Je foto's bewonderd. Gegriezeld vanwege de piranha's en rode kakkerlakken. Je kunt het boeiend opschrijven. Maar toen ik je op de foto in dat meer zag zwemmen, moest ik wel weer even aan die piranha's denken. Niets aan je teen voelen kluiven? Ik hoop dat de jeuk gauw overgaat, want dat kan hardnekkig zijn. Je bent vele bulten, maar ook vele ervaringen rijker. De ervaringen heb je gedeeld. Bedankt. De bulten gelukkig niet. Ook bedankt.

  • 11 Juni 2008 - 06:23

    Gerda:

    hey Jessie.
    Wat een avontuur. Als je weer in Nederland bent zijn alle reizen kort en comfortabel, hoe lang ze ook duren! Volgens mij heb ik een programma gezien waar ze van dat brood maakten, heel interessant. Je gaat nu helemaal back to nature, geniet er van!
    Groetjes uit Schijndel. :)

  • 11 Juni 2008 - 08:00

    Marjolein:

    Ik vind dat je heel trots op je katvis(je) mag zijn hoor! Heb je toch maar mooi gevangen!
    Je ziet er goed uit meid, je verhaal klinkt super en fijn om je even gesproken te hebben :D
    Heel veel succes met de inwerkreis!
    Liefs xxx

  • 11 Juni 2008 - 08:56

    Marga En Pa:

    Hoi lieve meid,

    Wat heb je toch weer veel meegemaakt en hoe mooi kan je het opschrijven (met lekkere droge humor en lichte zelfspot erin, dit leest heel plezierig). Dit zijn echte amazone-avonturen van twee reislustige meiden. Maar goed dat jullie niet van dat enge drankje van die sjamaan hebben gedronken. Een aanval afslaan van alle muskieten, of andere insecten is al werk genoeg! Wat zal die douche je goed gedaan hebben. Nu sta je alweer vlak voor je inwerkreis. Spannend hoor, geniet en kijk goed rond om het kunstje af te kijken en blijf verstandige dingen doen en de onverstandige laten. Veel kusjes, Marga en Pa.

  • 11 Juni 2008 - 09:43

    Guido:

    Hey Hey, lekker bezig daar! Toch aardig zo'n katvis, ben je het vissen toch niet verleerd :p Moet je nu straks een dergelijke reis zelf begeleiden? Lijkt me nogal wat.. Dan moet jij de kaaimannen vangen.. Van het EK zal je wel weinig meekrijgen dus even een kleine update: Nederland-Italië 3-0! VIVA HOLLANDIA!

  • 11 Juni 2008 - 09:45

    Guido:

    PS: Miguel kan ook tevreden zijn, 4-1 tegen Rusland! Wie weet tot in de kwartfinale!

  • 12 Juni 2008 - 09:32

    Anky:

    Ola Jessie.

    Samen De Jungletrip survived. Toppie!
    Succes met je inwerk.

    Stay alert!

  • 13 Juni 2008 - 06:57

    Susanne:

    Hola linda!! Que celos que tengo :P ese viaje ha sido lo máximo!! Mucho mejor que mi viaje por el oriente donde vi monos en un lugar que pareció más un Zoo que selva :D. Me gusta mucho recibir tus mensajes pero dudo que recibes también los mios. Asi que te voy a llamar en unos días para charlar un poquito vale? ;) Que pena que no te vas a cuenca hasta el 4 de Agosto, no sé si yo también estoy ahí entonces porque es mi cumple ( el 5) Pero creo que podemos arreglar algo ;). Cómo va tu español? Ya puedes hablar más? Y que miedo que entraron a tu casa!!! Eso es lo peor, pero mejor que no han llevado nada de ti. Mija, mucha mucha mucha suerte en tu primer viaje, todo irá bien. Que disfrutes!!
    Te quiero mucho!!
    un fuerte abrazo,
    Suus

  • 16 Juni 2008 - 12:33

    Jacqueline:

    Haa Jessie Jane!
    Wat een geweldig avontuur! Hoe premitiever, hoe meer bulten en hoe harder die poncho stinkt, hoe meer lol naderhand, na een warme douche en als de bulten niet meer jeuken. Hihi. Zoals je alles omschrijft, zo kan ik het je ook zo horen vertellen! :)
    Jessie, enjoy!
    xxx Jacq

  • 19 Juni 2008 - 04:07

    Chrissy:

    hejjj daar!
    Joh wat maak je toch gave dingen mee!!
    Ik moest wel lachen; banger voor een kakkerlak dan voor tarantula's of slangen ;)
    haha!
    GENIET en als we allebei weer in NL zijn zullen we eens afspreken om elkaar te vertellen hoe geweldig we 't gehad hebben tijdens onze reisjes :D

  • 21 Juni 2008 - 00:25

    Melanie:

    Heej Jessie,

    Wauw wat een verhalen zeg.. súper!! En hele mooie foto's erbij.. Wij zijn net terug van Dubai/Bangkok (studiereis) en ik denken dat het daar een wereld van verschil is :D maar aan jou kant ook zo te zien :) geniet ervan he.. voor je het weet is het weer voorbij..

    Kus Melanie

  • 21 Juni 2008 - 20:11

    Hilde:

    hey chick !
    zin om verhalen uit te wisselen ! net de mountainbiketour in baños gedaan....
    tot over n week !

    ciaooo

  • 26 Juni 2008 - 12:59

    Canariño:

    Hola cariño!!Me encanta mirar tus fotos cuando te echo de menos, me encantan todas, y me encantas tu..te quiero muñeca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Augustus 2008

Galapagos!!

29 Juni 2008

de eerste reis

10 Juni 2008

Back from the bush!!

01 Juni 2008

de eerste week

25 Mei 2008

Eerste dagen in Ecuador
Jessie

Actief sinds 08 Mei 2008
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 15140

Voorgaande reizen:

07 Juni 2012 - 17 December 2012

Rondreis Zuid Amerika!

23 Mei 2008 - 21 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: