de eerste reis - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jessie Meersbergen - WaarBenJij.nu de eerste reis - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jessie Meersbergen - WaarBenJij.nu

de eerste reis

Door: Jessie

Blijf op de hoogte en volg Jessie

29 Juni 2008 | Ecuador, Quito

Heey!

Daar ben ik weer! het heeft even geduurd, maar ik was dan ook zo druk geweest met mijn inwerkreis. Ben nu weer een weekje terug in Quito, en het zonnetje begint eindelijk door te breken, en erg fel ook!

Ben dus 2 weken met een groep van Fox-reizen meegeweest. De reisleider, Ria ging mij begeleiden en bij haar moest ik het vak afkijken. Ze heeft me erg goed geholpen, en ik mocht ook sommige dagen zelf doen! dan mocht ik in de bus de informatie geven, de excursies boeken voor de volgende dag, het inchecken in hotels, enz. Het was erg leuk om te doen! Maar er komt wel erg veel bij kijken! Je moet aan zoveel dingen tegelijk denken, en daar gaat het bij mij nog wel eens mis haha!

12 Juni begon de reis. Op het vliegveld stond ik helemaal zenuwachtig de mensen op te wachten haha! na een reis van 18 uur achter de rug te hebben brachtten we de mensen naar hun hotel, waarna de city tour ging beginnen! ik vond het echt knap dat iedereen het vol hield na zo´n reis! We hadden een groep van 14 personen, dus dat was ook niet zo heel groot. ze waren ook allemaal vrij jong wat ook erg leuk was.

13 juni vertrokken we naar Mitad del Mundo. Het midden van de wereld! jaja ik heb op de evenaar gestaan! we gingen daar naar een museum waar je allemaal proefjes kon doen die alleen op de evenaar kunnen. en ik heb een diploma gekregen omdat ik een ei op een spijken kon leggen haha! Na het museum gingen we door naar ons hotel in Lasso.

14 juni super vroeg opstaan om onze volgende missie te kunnen klaren.. het beklimmen van de vulkaan Cotopaxi! we gingen met de bus naar de parkeerplaats op 4500 meter hoogte. tenminste...dat was de bedoeling..toen we er bijna waren hield de bus ermee op! daar sta je dan op een vulkaan met verder niks.. maar oke, geen ramp, er was een busje met mountainbikes die ons in ploegen naar boven ging brengen. Ik zat bij de eerste ploeg en kon dus al met een groepje beginnen met het beklimmen van de vulkaan. we moesten naar de refugee op 4800 meter lopen. en vanaf waar we begonnen kon je het al zien. makkie dacht ik...dus niet! op die hoogte is het erg lastig lopen, dus ik had een tip gekregen. doe 20 passen en stop dan. in het begin werkte dat erg goed. maar hoe hoger ik kwam hoe lastiger het werd om te ademen. sommigen moest ik terug naar beneden sturen omdat het anders niet goed zou gaan. maar ik heb het gehaald! ben op 4800 meter hoogte geweest! het hoogste in mijn leven haha! en heb de foto´s om het te bewijzen! :D
en toen weer naar beneden. we hebben meer dan 2 uur gedaan over 300 meter heen en weer te lopen haha! onderweg kwam ik nog een groep monniken tegen die het even op hun blote voeten deden!! koud!! Terug bij de parkeerplaats op 4500 meter hoogte begon de volgende uitdaging. De bus was nog steeds niet gemaakt, maar ik dacht dat het geen ramp was omdat we nog een activiteit hadden. We gingen nu van de vulkaan af mountainbiken! aaahh ik vond het zo eng! je ging zo hard naar beneden en er lagen overal stenen en andere dingen. ik heb als een gek in de remmen geknepen zodat ik kramp in mn handen kreeg!Maar ik als een echte held heb de 30 km naar het meertje gehaald. Daar gingen we lunchen. En toen had iedereen het ook wel gehad. maar een probleempje..de bus was nog niet gemaakt! die stond nog steeds op 4000 meter hoogte stil. We hadden alleen een klein autotje van de mountainbikes waar een paar mensen in pasten, en een paar op het dak. maar de rest moest verplicht doorfietsen! dus ik nam de groep maar mee voor de laatste paar kilometers naar een restaurant. en wat het leuke was, ik was over met 4 vrouwen en een man. de rest had het opgegeven, girl rule! :p
Nu begon het toch wel vervelend te worden dat de bus het niet deed. blijkbaar had ie vieze diesel getankt en kon ie niet verder. de mensen begonnen erg chagarijnig te worden nu. we hadden geregeld dat het restaurantje voor ons open bleef en dat de openhaard aan kon. ook konden we er eten. maar er was nog geen oplossing. uiteindelijk, 12 uur later dan dat de bus kapot was gegaan konden we verder. er was een nieuwe bus uit Quito gekomen, maar op magische wijze was op datzelfde moment onze eigen bus weer gaan rijden. om hal 10 ´s avonds konden we eindelijk weg uit de kou en hoogte van de vulkaan. gelukkig was ik al een tijd in Quito en was ik aan de hoogte gewend, maar andere passagiers hadden toch wel last van hoogte ziekte.

Die nacht 4 uur slaap gehad en 15 juni weer om 5 uur eruit. we waren nu in Riobamba en gingen een ritje op de trein maken. ja je leest het goed, bovenop de trein. We moesten er om 6 uur zijn om een goed plekje te hebben op de trein. en daar dan nog een tijd wachten tot hij ook daadwerkelijk vertrekt. We zaten dus bovenop de trein en reden door een super mooi landschap! 4 uur later kwam de bus ons weer ophalen. We gingen trug naar het hotel wat wel een soort centerparks leek. hier hadden we tijd om te relaxen. er was een zwembad, sauna en jacuzzi. maar ik had niet zoveel zin om met de mensen in mijn bikini te zitten dus ik sloeg het maar over. en heb lekker met een boekje gerelaxed, eindelijk tijd voor mezelf! het is erg lastig om 24 uur per dag met mensen te zijn. zelfs ´s avonds ben ik niet alleen omdat ik op de kamer slaap met de andere gids. ik had na een tijd echt wel behoefte aan privacy.

16 juni gingen we op weg naar Baños. Dis is een plaatsje wat meer zuidelijk die voornamelijk van het toerisme leeft. het is er meestal lekker weer en het heeft natuurlijke warmwaterbaden. hier zijn we een paar dagen gebleven en hebben sportieve dagen gehad! je kon kiezen of je wou mountainbiken of in de chiva ( dit betekend geit) maar je ging niet echt op een geit, maar het was een vrachtwagen omgebouwd busje. er stonden bankjes in en was leuk versierd. we gingen een weg doen langs verschillende watervallen. onderweg was er een stop en kon je bungeejumpen! hmm misschien volgende keer haha! was $15 dollar ofzo! ook was er nog een stop om in een bakje aan een kabel heel hard naar de overkant te gaan en weer trug. ik wist niet dat het zo hard zou gaan, dus ik bleef staan en woooeesshhh daar ging ie...ik viel bijna het ravijn in haha! Daarna gingen we lunchen en kwamen de fietsers en de chiva samen. na de lunch kon wie wou ook nog gaan raften.
18 juni gingen we naar de ´jungle´ vergeleken met waar ik was geweest in cuyabeno was dit niks. maar verder gingen we niet echt de jungle in met de groep, dus voor hen was dit wel leuk! gelukkig heeft iedereen het overleefd. bij de groep van hilde was een kano over de kop geslagen en lagen de mensen in het water!

donderdag 19 juni op weg naar Otavalo. dit was weer in het noorden van Ecuador. Dit was nog een heel eind rijden, en onderweg zouden we een stop maken om te picknicken. dus wij alles buiten gezet..zitten we net 5 minuten te eten..en ja hoor.. gaat het regenen! zulke grote druppels dat we wel alles snel moesten inpakken en naar de bus rennen. aant eind van de middag kwamen we in Otavalo aan. ria de reisleidster, woont hier in de buurt en besloot om naar huis te gaan, en liet mij met de groep achter! gelukkig geen problemen gehad haha!

vrijdag 20 juni zouden we ´s ochtends gaan paardrijden in de Andes. Maar het had de hele nacht geregend en de groep wilde niet meer, omdat ze niet gevorderd waren en bang waren om te vallen! jammer jammer, want ik had heel graag gewild. en wat je net zou zien, werd het de hele dag super lekker weer! we gingen als alternatief naar het dorpje waar Ria woont, en gingen daar naar het kinderdagverblijf van het dorp. dit was erg leuk om te zien! daarna zijn we een flinke wandeling in de omgeving gaan maken. ze woont echt heel mooi daar! ik zou er wel kunnen blijven haha! maar nee, we moesten weer verder.
Na de lunch zouden we een dorpjestour gaan doen. ik was de gids deze dag. we hadden een spaanssprekende gids mee en ik mocht vertalen. we gingen langs verschillende dorpjes, en elk dorp was gespecialiseerd in iets anders. eerst gingen we naar een dorpje die alles van riet maakt, daarna naar een instrumentenmakerij, en als laatst naar een wever van 75 jaar oud!

zaterdag 21 juni was het de dag van de markt. de grootste markt in Ecuador vind op zaterdag plaats in Otavalo. je kon om 5 uur opstaan om eerst naar de dierenmarkt te gaan. daarna terug om te ontbijten en daarna was er vrije tijd om over de markt te lopen. ik had problemen met mn telefoon dus ik heb de dag doorgebracht in het kantoor van movistar met uiteindelijk nog geen resultaat! grr...!! om 1 uur vertrokken we naar Puerto Quito, meer richting het westen van ecuador. dit was ook nog een flink stuk rijden! we kwamen in Nevelwoud. dit is het overgangsgebied van de bergen en de kust. het was erg mistig en je kon echt niks zien! ik vond het knap van de chauffeur dat ie kon rijden, we hebben ook veel ongelukken gezien onderweg.

Puerto Quito was erg gezellig, en we hebben daar de laatste paar dagen doorgebracht. We sliepen in hutjes en je zat echt midden tussen de bomen. het was een erg mooie omgeving. er hingen overal bakjes waar kolibries op af kwamen. was erg leuk om te zien!
zondag hebben we een wandeling gemaakt naar een waterval, waar je ook kon zwemmen. was erg lekker water! en ´s middags zijn we naar een chocoladevrouw gegaan. hier kregen we te zien hoe chocola word gemaakt en we mochten zelf ook mee helpen. ook kregen we nog een rondleiding door haar tuin waar allemaal medecinale planten en bloemen waren.

Maandag de laatste dag zijn we ´s ochtends nog naar een fruitfarm geweest waar we allemaal fruit mochten proeven en een zeeeer uitgebreidde uitleg kregen! na de lunch gingen we weer terug naar het altijd regenachtige Quito. Hier hebben we ´s avonds bij de mexicaan gegeten waar hilde en ik in de eerste week hadden gegeten en het zo vies was. maar ik was alweer vergeten wat ik toen had besteld, dus ik met mn domme kop heb hetzelfde besteld! jammie al die frijoles....haha!

Dinsdag gingen we de groep op het vliegveld zetten. een groep moest om kwart voor 6 vant hotel vertrekken en de ander om kwart voor 8. want een deel ging nog naar de galapagos.

Nou tis weer een superlang verhaal geworden. maar dit is dus hoe een 2 weekse fox reis eruit ziet. ik heb niet erg veel foto´s gemaakt, maar wat ik heb zal ik erop zetten als ik tijd heb. ik ga nu opzoek naar een wasserette want al mn kleren zijn vies! heb echt niks meer haha! en mama weet hoe erg dat is want zij weet hoeveel kleding ik mee had genomen haha!

besos voor iedereen! hoop dat alles goed gaat! marjolein, bedankt voor je lieve lieve kaartje! :D je bent een schat! was een leuke thuiskomst in Quito!
ik slaap nu niet meer in het studentenapartement, maar in een hostal.. mm..niet de beste..maarja het moet maar!
morgen weer leuk op kantoor werken, dus ik ga nu nog even van mn vrije dag genieten! heel veel kusjes!
CIAOOOO!!! xxx

• 29 Juni 2008 - 21:46

Marjolein!:

Hee meissie,
    wat ontzettend leuk om zo te lezen wat je zoal gedaan en gezien hebt! Een hele onderneming, maar het klinkt goed allemaal :) En je foto's zijn ook mooi!!! Vooral schattig met die kids!
    Succes weer met werken op kantoor en in je niet al te beste hostel ;-)
    Dikke knuffel xxx

• 29 Juni 2008 - 22:35

Carla H.:

Nou, jij maakt wat mee zeg. Ik begin ook al zin te krijgen in zo'n foxreisje. Wat een prachtig land is dat. Pas maar op dat het felle zonnetje je niet velt.
    Groet
    CC

• 30 Juni 2008 - 00:30

Jacqueline:

Haa Jungle Jane!
    Oehhh dat klinkt zo gaaf! Dat is nog eens een stage zeg :). Mag ik ook een keertje mee op een tour van jou? haha
    Jessie, succes met alles en veel plezier, maar dat lukt vast!
    xxx Jacq

• 30 Juni 2008 - 06:01

Susanne:

Hola linda!!! hace los tiempos!! que lindo suena ese viaje, muy ecuadoriano también, con estos buses que no funcionan ;). que tal Riobamba? Has visto a mi hermano? Era ese chico más guapo de que todo el mundo habla :P. Que chévere que has estado en el mitad del mundo, yo nuncal o vi pero me parece súper! Mucha suerte en tu próxima viaje y nos vemos ya pronto!!! :D:D:D
    un abrazo, Susanne

• 30 Juni 2008 - 07:36

Maartje &Marie-Elise:

Hallo!

Dat klinkt allemaal weer erg leuk! Ik heb het hele verhaal voorgelezen aan Marie-Elise en vooral de kapotte bus maakte heel veel indruk. Ze was heel blij te horen dat hij weer gemaakt was, hahahaha.
    Ik ga nu met de mademoiselletjes naar het consultatiebureau.
    Wanneer ga je nu alleen op reis?

Liefs,

Maartje, Marie-Elise en Valentine

• 30 Juni 2008 - 12:07

Gerda:

dat was weer een heel avontuur. de familie is wel erg reislustig:) Ik wens je nog een hele fijne stage toe.
    Gerda

• 01 Juli 2008 - 15:24

Guido:

Hey Jessie!

Mooi verhaal weer zeg! Ik heb alleen tevergeefs gezocht naar dat ei op die spijker.. Dat is nog eens knap :)

Jammer dat je nog niet zelf een reis mag doen maar het klinkt allemaal ook wel erg heftig dus misschien is het zo slecht nog niet om nog even te trainen, als ze je dat dan wel laten doen tenminste..

Nou veel succes ermee en de felicitaties aan Miguel natuurlijk met het EK!

xxx Guido

• 01 Juli 2008 - 15:26

Guido:

Hey Jessie!

Nou veel succes ermee en de felicitaties aan Miguel natuurlijk met het EK!

xxx Guido

• 02 Juli 2008 - 11:55

Pa En Marga:

Ik ben zwaar onder de indruk van al die fantastische avonturen die je meegemaakt hebt op deze eerste (Fox-)rondreis. Je bent goed ingewerkt en hebt ook al eigen verantwoordelijkheid voor onderdelen van het reisprogramm gedragen. En zo te lezen ging alles waar jij invloed op kunt hebben naar wens. Dat zo,n bus niet rijden wil, dat het opeens gaat stortregenen, dat mensen last van hoogteziekte krijgen is buiten jouw invloed om, en je bent er goed op ingesprongen.
    Je hebt een topstage en aan de foto's te zien ook al een topervaring (op grote hoogte boven de 4000 meter ongelooflijk). Je conditie moet ook ijzersterk zijn 9of nu zijn geworden) om dergelijke activiteiten mee te doen. Dit moet ik mij nog maar eens goed voor mezelf afvragen wanneer we weer eens zelf reisplannen gaan maken.

Lieve kusjes,

Marga en Pa.